Η ανάρτηση αφιερώνεται στη Μαρία Σ., τη Νάντια Κ., που ήρθαν, καθώς και στη Μαντώ που την ίδια ώρα ψηνόταν στον πυρετό.
Την Κυριακή γράψαμε το πρώτο κυριακάτικο διαγώνισμα, με ύλη όλα τα διδαχθέντα, μέχρις ώρας, ποιήματα. Συνοδεύτηκε από καλή διάθεση, πορτοκαλάδα, μπισκοτάκια και...ένα διάλειμμα για τραγούδι! Όσοι δεν ήρθατε ( δηλαδή...σχεδόν όλοι..) μπορείτε, αν θέλετε, να το γράψετε στο σπίτι ( μέγιστος χρόνος: 3 ώρες) και να φέρετε στο σχολείο τις απαντήσεις ή να τις στείλετε με e-mail.
Λοιπόν, τα θέματα ήταν:
Α΄. ΚΕΙΜΕΝΟ
Μίλτος Σαχτούρης, Ο Ελεγκτής
Μίλτος Σαχτούρης, Ο Ελεγκτής
΄Ενας μπαξές γεμάτος αίμα
είν’ ο ουρανός
και λίγο χιόνι
έσφιξα τα σκοινιά μου
πρέπει και πάλι να ελέγξω
τ’ αστέρια
εγώ
κληρονόμος πουλιών
πρέπει
έστω και με σπασμένα φτερά
να πετάω.
(Τα φάσματα ή η χαρά στον άλλο δρόμο, 1958)
Β΄. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Η ποίηση του Μίλτου Σαχτούρη συχνά παραπέμπει στα σκοτεινά μεταπολεμικά–μετεμφυλιακά χρόνια. Να βρείτε τρεις εικόνες του ποιήματος που παραπέμπουν σε αυτήν τη δύσκολη εποχή.
(Μονάδες 15 )
2. Ο Λίνος Πολίτης αναφερόμενος στην ποίηση του Μίλτου Σαχτούρη επισημαίνει ότι χαρακτηρίζεται από «... μια υπαρξιακή θλίψη που εκφράζεται κατά προτίμηση με παραβολές και μικρούς μύθους ακόμα και με αινιγματικά σύμβολα και εικόνες, που φτάνουν ως το αλλόκοτο, το τρομακτικό και το παραμορφωμένο» (Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1985, σελ. 340). Επιβεβαιώνεται αυτή η άποψη μέσα από το ποίημα; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
(Μονάδες 20 )
3. Τα ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη διακρίνονται για την απλή γλώσσα και το λιτό λεξιλόγιό τους. Ποια μέρη του λόγου κατέχουν κυρίαρχη θέση στο συγκεκριμένο ποίημα και ποιος είναι ο ρόλος τους;
(Μονάδες 20)
4. Τι συμβολίζει «ο ουρανός» στο ποίημα του Μίλτου Σαχτούρη Ο Ελεγκτής; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας σε μια παράγραφο 100-130 λέξεων.
(Μονάδες 25 )
5. Να συγκρίνετε ως προς το περιεχόμενο το ποίημα του Μίλτου Σαχτούρη Ο Ελεγκτής και το παρακάτω ποίημα του Λευτέρη Πούλιου.
( Μονάδες 20)
Λευτέρης Πούλιος, Το διπλανό δωμάτιο, αρ. 18
Μπαλώνω τα φτερά μου
για μια πτήση στο καθαρό φως.
Σκέψεις σαν ακόρεστος τίγρης.
Η καρδιά μου μες στη μιζέρια,
Παλμοί του ουρανού πριν το χάραμα.
Με σκάβει ο πόνος
κι η πίκρα της ζωής με διώχνει.
8 σχόλια:
Ωραίοι ποιητές, και οι δύο. Και- κατά σύμπτωσιν;- πολύ μοναχικοί. Μια όαση το σχολείο σας και η δουλειά σας, Διονύση.
Θέλουμε να ελπίζουμε, Εαρινή, πως δεν είμαστε καμιά όαση. Αρχικά, γιατί αυτό προϋποθέτει έρημο και μετά γιατί δεν πιστεύουμε πως μόνο ό,τι φαίνεται υπάρχει.
Φιλιά.
Βρε παιδί μου, εγώ δεν πάω καν στο σχολείο αυτή τη βδομάδα (άσε μεγάλη γκαντεμιά) κι εσύ κάνεις μαθήματα και την Κυριακή. Τι να σου κάνω που οι μαθήτριές μου δεν έχουν Ίντερνετ, αλλιώς, είμαι σίγουρη, δε θα είχες καμιά αντίρρηση για on-line μαθήματα και στις δικές μου κοπέλες.
Και για να μη λες ότι κρατάω μυστικά, ετοιμάσαμε ένα οπτικό ποίημα. Θες να σου το στείλω;
Ναιιιιιιιιιιιιιιιιιιι!
"έστω και με σπασμένα φτερά
να πετάω"
"Μπαλώνω τα φτερά μου
για μια πτήση στο καθαρό φως"
Χαρούμενη Άνοιξη!
Φιλάκια!
Για αυτή την πρωτοβουλία και τα συμπεράσματά σου θα μπορούσαμε να συζητήσουμε με ιμέιλ;
as eon,
Και το ρωτάς; ( Και) γι'αυτό υπάρχει ετούτο το ιστολόγιο. Για να ερχόμαστε κοντά όσοι το θέλουμε.
( Και σίγουρα έχουμε να πούμε αρκετά και ποικίλα σχετικά με τέτοιου είδους πρωτοβουλίες)
Ξέχασα: dmanesis@otenet.gr
Υπάρχει και στο προφίλ.
Δημοσίευση σχολίου