Κυριακή, 10 Ιανουαρίου 2010

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες", Μ. Πολυδούρη. Έλεγχος γραμματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας



Δεν τραγουδώ, παρά γιατί μ' αγάπησες
στα περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες.

Μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου
μια νύχτα και με φίλησες στο στόμα,
μόνο γι' αυτό είμαι ωραία σαν κρίνο ολάνοιχτο
κι έχω ένα ρίγος στην ψυχή μου ακόμα,
μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου.

Μόνο γιατί τα μάτια σου με κύτταξαν
με την ψυχή στο βλέμμα,
περήφανα στολίστηκα το υπέρτατο
της ύπαρξής μου στέμμα,
μόνο γιατί τα μάτια σου με κύτταξαν.

Μόνο γιατί μ' αγάπησες γεννήθηκα
γι' αυτό η ζωή μου εδόθη
στην άχαρη ζωή την ανεκπλήρωτη
μένα η ζωή πληρώθη.
Μόνο γιατί μ' αγάπησες γεννήθηκα.

Μονάχα γιατί τόσο ωραία μ' αγάπησες
έζησα, να πληθαίνω
τα ονείρατά σου, ωραίε, που βασίλεψες
κι έτσι γλυκά πεθαίνω
μονάχα γιατί τόσο ωραία μ' αγάπησες.
(Οι τρίλιες που σβήνουν, 1928)

Τον έλεγχο γραμματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας του ποιήματος της Πολυδούρη δε θα τον κάνουμε στην τάξη. Παραθέτουμε εδώ τις ερωτήσεις, ώστε να έχετε τη δυνατότητα να τον κάνετε όποτε θέλετε ( να τον κάνετε, όμως, και χωρίς να ανοίξετε τις σημειώσεις σας!).
Απαντήστε, λοιπόν, με τη μεγαλύτερη δυνατή συντομία στις παρακάτω ερωτήσεις:


1. Σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο, πότε η ποίηση της Μ.Π έχει λόγο ύπαρξης;
2. Με ποια φράση η ίδια η Μ.Π , σε ένα από τα τελευταία της ποιήματα, ομολογεί το είδος της σχέσης της με την ποίηση;
3. Από τι χαρακτηρίζεται η ποίηση της Μ.Π, σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο;
4. Με τι μοιάζουν τα ποιήματα της Μ.Π, κατά τον ποιητή Κ. Στεργιόπουλο;
5. Για ποιους λόγους, κατά τον Κ.Στεργιόπουλο, μοιάζουν να γράφονται τα ποιήματα της Μ.Π;
6. Στην τεχνική του ποιήματος, ποιες εναλλαγές συμβάλλουν στην ανάδειξη του συναισθήματος της αγάπης;
7. Σημειώστε μια συνεκδοχή.
8. Σημειώστε ένα υπερβατό.
9. Αναφέρετε δύο παραδείγματα χασμωδιών του ποιήματος.
10. Αναφέρετε τρία στοιχεία που συμβάλλουν στη μουσικότητα του ποιήματος.


11. Αναφέρετε ένα διασκελισμό.
12. Σημειώστε δύο στίχους όπου αναφέρεται η επίδραση του έρωτα στην ποιήτρια.
13. Τι συνέχει το ποίημα κι αποτελεί "τον ιστό" του;
14. Αναφέρετε ένα στοιχείο ενδεικτικό του γεγονότος ότι το πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται η ποιήτρια δεν υπάρχει πια.
15. Αναφέρετε δύο θέματα χαρακτηριστικά της νεορομαντικής σχολής.
16. Απαντήστε με ένα "ναι" ή" όχι": Οι επαναλήψεις συντελούν στη μουσικότητα του ποιήματος;
17. Απαντήστε με ένα "ναι" ή "όχι": Το μέτρο είναι τροχαϊκό;
18. Σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο, ποιος βρίσκει δικαίωση στην αγάπη στο ποίημα αυτό;
19. Αναφέρετε δύο χαρακτηριστικά της ποίησης της Μ.Π.
20. Πότε, σε σχέση με το θάνατο του Καρυωτάκη, γράφει η Μ.Π αυτό το ποίημα;

9 σχόλια:

epikuros είπε...

Διονύση μου,
το μόνο που θ' αναφέρω γι' αυτό το εξαιρετικό ποίημα της Μαρίας Πολυδούρη είναι πως το λάτρεψα και στις δυο εκδοχές του μελοποιημένο.
Της Αρβανιτάκη και της Κατερίνας Παπαδοπούλου.
Έχω την αίσθηση πως η δεύτερη είναι πολύ πιό κοντά στο περιεχόμενο συναίσθημα του ποιήματος.
Καλή εβδομάδα σε σένα και στους μαθητές σου.

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Γεια σου Βαγγέλη,
Πάντα ευπρόσδεκτη η τρυφερή παρουσία σου.
Υπάρχει και μια τρίτη, παλιά μελοποίηση. Μπορείς να τις (ξανα)ακούσεις και τις τρεις σε μια σχετικά ανάρτηση.
Κι η δική μου αίσθηση συμπίπτει. Παρόλο που η φωνή της Αρβανιτάκη από μόνη της εκπέμπει συναισθήματα παραπλήσια..
Καλό σου βράδυ.

Ανώνυμος είπε...

κυριε επειδη δεν το ειχα για να σας απαντησω μπορω να απντησω λογικα κ απο εδω σωστα ε? λοιπον ξεκιναω.. χιμ:)


1)η ποιηση για την Μ.Πολυδουρη εχει λογο ύπαρξης μονο οταν απευθυνεται σε ενα ''εσυ'' και οταν υπαρχει ο ερωτας.Για κεινη ο ερωτας ειναι μια μαγικη δυναμη,οπου μεσα απο αυτην γενιεται και αισ8ανεται την πληρη ολοκληρωση της(δινεται δηλαδη ολοκληρωτικα)

2) δεν την καταλαβα την ερωτηση

3)η ποιηση της Μ.πολυδουρης χαρακτηριεται απο ενα λυρισμο πρωτογενη

4)τα ποιηματα της μοιαζουν σαν σελιδες ημερολογιου ή με ερωτικες επιστολες που ο αποδεκτης τους ειναι γνωστος

5) Για κεινον γραφονται για να βρε8ει καποια ανταποκριση στο ερωτικο τους καλεσμα κ για ν βιωσει και η ιδια την ποιοτητα του συναισ8ηματος αυτου που κανει λογο... δηλαδη τον ερωτα

6)εναλλαγη ενεστωτα κ αοριστου γιατι υπαρχει ενταση που νικα το χρονο

7) τά μάτια σου μέ κυτταξαν= συνεκδοχη

8)υπερβατο=μονο γιατι τα ματια σου με κυτταξαν

9)1ον (γι') αυτο ειμαι ωραια
2ον σε ηλιο

10)1ον ομοικαταληξια 1-5 και 2-4
2ον το μετρο που ειναι ιαμβικο αν κ δεν εχει παντου γιατι δεν το επεξεργαζεται η ιδια
3ον στοιχεια λυρισμου π.χ( εκει που αναφερει τις εποχες κ τις αναφερει όλες)
11)εν σελω παλι :(

12)1ον κι ετσι γλυκα πεθαινω (γιατι δηλαδη εχει δωθει ολοκληροτικα,νιωθει πληρης και γι αυτο δεν λυπαται που πεθαινει)
2ον περηφανα στολιστηκα το υπερτατο(οπου δικαιωνει ο ερωτας ολη της την υπαρξη και διχνει το ομορφο συναισ8ημα που νιω8ει)

13) ακομη κ οταν δεν ειναι ορατο το προσωπο στο οποιο αναφερεται εντουτοις το ποιημα συνεχει

14)ωραιε,που βασιλεψες(αν και δεν 3ερουμε τι εννοει η ποιητρια γιατι ισως να αναφερεται στον ερωτα που τελειωσε αλλα εμεις επειδη 3ερουμε την ζωη της μπορουμε να μιλισουμε για τν θανατο του Καρυωτακη

15)λυρισμος κ επαναστατικοτητα

16)ναι

17)οχι

18) η ζωη και η τεχνη

19) 1ον μελαγχολια
2ον ερωτας-8ανατος

20)οταν αυτοκτονει ο Καρυωτακης το 1928








ουφ παει...χιιιι ωραιο ηταν μαρεσε...αν κ δν ηξερα καποιες ερωτησεις,πουσου :(
ελπιζω να μην πειραζει που το εκανα εδω κ δεν το εγραψα!!!
Χριστινα Μαντοπουλου

EiRiNi είπε...

γειαααα...

σημερα εκανα πολυδουρη στο παν.
Να ρωτησω ειναι η μονη γυναικα της γενιας που γραφει ποιηση ε? και ανηκε στους καταραμενους???
Γιατι μας ειπαν οτι δεν ανηκαν ολοι του '20...

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Χριστίνα,
Ωραία, ωραία, αφού σ' άρεσε θα .. σου δώσω κι άλλα! Θα το φωτοτυπήσω, θα το διορθώσω και θα το δούμε σχολείο. ΟΚ?

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Ειρήνη,
Ναι, είναι η μόνη γυναίκα της εποχής, της γενιάς του '20 ( απ' αυτούς που συμπεριλαμβάνουν οι Ιστορίες της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας) όχι μόνο που έγραφε ποίηση, αλλά και για πολλές άλλες επιλογές της! Όχι, δε συγκαταλέγεται στους "καταραμένους".
Καλημέρα, καλημέρα.

Thanos Loubrouksson είπε...

Αγαπητέ,

Διαφωνώ κάθετα με τις ερωτήσεις σας. Σας μιλώ ως γράφων ποίηση. Ποτέ δεν πρέπει να προσεγγίζουμε ένα ποίημα τεχνικά. Δεν είναι αντικείμενο. Δεν είναι σώμα νεκρό στο εργαστήριο της ανατομίας. Τα ποιήματα δε χρειάζονται ανάλυση γιατί... αν το παίξουμε έξυπνοι απέναντί τους, χάνουν το χρώμα τους και δεν είναι τίποτα άλλο από μαύρα γράμματα σε λευκό χαρτί. Τα ποιήματα θέλουν φροντίδα... και λίγο να κάνουμε τα στραβά μάτια. Να τα αφήνουμε να πετούν ελεύθερα, γιατί αν τα αναλύσουμε, τα φυλακίζουμε σε κλουβί.

Να είστε καλά.

Vasilis Vazouras είπε...

Ας μου επιτρέψετε με όλο το σεβασμό, οι ερωτήσεις είναι μια χαρά, γιατί εδω δεν κάνουμε μια λογοτεχνική προσέγγιση, αλλα προετοιμαζόμαστε για πανελλαδικές. Στην λογοτεχνία και γενικότερα στην τέχνη δεν υπάρχει κομφορμισμός, όμως απο την στιγμή που καλούμαστε να εξεταστούμε σε κάτι τοσο ελεύθερο, δυστυχώς πρέπει να απαντήσουμε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις καθώ οι διορθωτές πρέπει να έχουν συγκεκριμένη απάντηση οσο το δυνατόν αντικειμενικότερη. Ασχημο αλλα αυτο ειναι το σύστημα

Vasilis Vazouras είπε...

Ας μου επιτρέψετε με όλο το σεβασμό, οι ερωτήσεις είναι μια χαρά, γιατί εδω δεν κάνουμε μια λογοτεχνική προσέγγιση, αλλα προετοιμαζόμαστε για πανελλαδικές. Στην λογοτεχνία και γενικότερα στην τέχνη δεν υπάρχει κομφορμισμός, όμως απο την στιγμή που καλούμαστε να εξεταστούμε σε κάτι τοσο ελεύθερο, δυστυχώς πρέπει να απαντήσουμε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις καθώ οι διορθωτές πρέπει να έχουν συγκεκριμένη απάντηση οσο το δυνατόν αντικειμενικότερη. Ασχημο αλλα αυτο ειναι το σύστημα