Έλεγχος
γραμματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας
του ποιήματος « Μελαγχολία Ιάσωνος (…)»
Ας είναι καλά το Γ2θεωρ, που με τις γαλιφιές του και τις συζητήσεις περί γηρατειών και νεότητας κατάφερε να αποτρέψει τη γραπτή άσκηση στην τάξη κι έτσι τώρα, σε αντικατάσταση, ας κάνουμε το δεκάλεπτο έλεγχο της γραμματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας του ποιήματος. Περιλαμβάνει στοιχεία γραμματολογικά και ερμηνευτικά απαραίτητα για την ανάλυσή του. Ας σιγουρευτούμε πως τα ξέρουμε, πριν αποχαιρετήσουμε προσωρινά το μελαγχολικό Ιάσονα Κλεάνδρου.
Ποίημα
Στ. 1 Το γήρασμα του σώματος και της μορφής μου
Στ.2 είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι.
Στ.3 Δεν έχω εγκαρτέρησι καμιά.
Στ.4 Εις σε προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως,
Στ.5 που κάπως ξέρεις από φάρμακα∙
Στ.6 νάρκης του άλγους δοκιμές, εν Φαντασία και Λόγω.
Στ.7 Είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι.-
Στ.8 Τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως,
Στ.9 που κάμνουνε – για λίγο – να μη νοιώθεται η πληγή.
Ερωτήσεις
(απαντήστε με τη μεγαλύτερη δυνατή συντομία)
1. Πότε πρωτογράφτηκε αυτό το ποίημα και με ποιο τίτλο;
2. Σε ποια ηλικία ήταν ο Καβάφης, όταν πρωτόγραψε το ποίημα αυτό;
3. Ο Ιάσων Κλεάνδρου είναι ιστορικό πρόσωπο;
4. Τι σύμβολο, πιθανώς, αποτελεί η Κομμαγηνή;
5. Κατά το σχολικό εγχειρίδιο, τι αποτελεί ο εκτενής τίτλος του ποιήματος;
6. Σημειώστε τρία πράγματα που πετυχαίνει ο Καβάφης επιλέγοντας το συγκεκριμένο τίτλο.
7.Τι είναι πιθανόν να εννοείται με τη λέξη «μορφή» (στ.1);
8. Τι εκφράζει ο τρίτος στίχος;
9. Σε ποιο στίχο παρατηρείται το σχήμα της υπαλλαγής; Πώς θα ήταν ο στίχος χωρίς υπαλλαγή;
10. Με τι παρομοιάζεται ο χρόνος στο ποίημα;
11. Με τι παρομοιάζονται τα ποιήματα στο ποίημα;
12. Σε ποιο στίχο υπάρχει ποιητική αποστροφή;
13. Αναφέρετε δύο προσωποποιήσεις που υπάρχουν στο ποίημα.
14. Αναφέρετε ένα σχήμα υπερβατό που υπάρχει στο ποίημα.
15. Αναφέρετε τρία στοιχεία καθαρεύουσας που υπάρχουν στο ποίημα.
16. Κατά το σχολικό εγχειρίδιο, τι ζητάει ο ποιητής από την Ποίηση;
17. Τι αποδεικνύουν οι εκφράσεις του στίχου 9 «για λίγο» και «να μη νοιώθεται»;
18. Τι αποδεικνύουν οι εκφράσεις των στίχων 5 και 6 « κάπως» και «νάρκης του άλγους δοκιμές»;
19. Σε ποια καβαφική περιοχή ποιημάτων κατατάσσεται το ποίημα αυτό;
20. Αποδοχή και συμβιβασμό ή αντίδραση απέναντι στο γήρασμα εκφράζει το ποίημα αυτό;
21. Με ποια έννοια χρησιμοποιεί τη «Φαντασία» συνήθως ο Καβάφης;
22. Φαντασία και Λόγος: Πού αλλού συναντάμε αυτούς τους όρους;
(απαντήστε με τη μεγαλύτερη δυνατή συντομία)
1. Πότε πρωτογράφτηκε αυτό το ποίημα και με ποιο τίτλο;
2. Σε ποια ηλικία ήταν ο Καβάφης, όταν πρωτόγραψε το ποίημα αυτό;
3. Ο Ιάσων Κλεάνδρου είναι ιστορικό πρόσωπο;
4. Τι σύμβολο, πιθανώς, αποτελεί η Κομμαγηνή;
5. Κατά το σχολικό εγχειρίδιο, τι αποτελεί ο εκτενής τίτλος του ποιήματος;
6. Σημειώστε τρία πράγματα που πετυχαίνει ο Καβάφης επιλέγοντας το συγκεκριμένο τίτλο.
7.Τι είναι πιθανόν να εννοείται με τη λέξη «μορφή» (στ.1);
8. Τι εκφράζει ο τρίτος στίχος;
9. Σε ποιο στίχο παρατηρείται το σχήμα της υπαλλαγής; Πώς θα ήταν ο στίχος χωρίς υπαλλαγή;
10. Με τι παρομοιάζεται ο χρόνος στο ποίημα;
11. Με τι παρομοιάζονται τα ποιήματα στο ποίημα;
12. Σε ποιο στίχο υπάρχει ποιητική αποστροφή;
13. Αναφέρετε δύο προσωποποιήσεις που υπάρχουν στο ποίημα.
14. Αναφέρετε ένα σχήμα υπερβατό που υπάρχει στο ποίημα.
15. Αναφέρετε τρία στοιχεία καθαρεύουσας που υπάρχουν στο ποίημα.
16. Κατά το σχολικό εγχειρίδιο, τι ζητάει ο ποιητής από την Ποίηση;
17. Τι αποδεικνύουν οι εκφράσεις του στίχου 9 «για λίγο» και «να μη νοιώθεται»;
18. Τι αποδεικνύουν οι εκφράσεις των στίχων 5 και 6 « κάπως» και «νάρκης του άλγους δοκιμές»;
19. Σε ποια καβαφική περιοχή ποιημάτων κατατάσσεται το ποίημα αυτό;
20. Αποδοχή και συμβιβασμό ή αντίδραση απέναντι στο γήρασμα εκφράζει το ποίημα αυτό;
21. Με ποια έννοια χρησιμοποιεί τη «Φαντασία» συνήθως ο Καβάφης;
22. Φαντασία και Λόγος: Πού αλλού συναντάμε αυτούς τους όρους;
Τις απαντήσεις με mail ή σε χαρτί στην τάξη.
Καλή συνέχεια.
16 σχόλια:
ερωτευτηκα το τελευταιο γατακι...!
Οι ερωτήσεις 17 και 18 δεν έχουν παρόμοια απάντηση Κ. Μάνεση?
Ι.Μ.
Αλς,
Δυστυχώς, τα έχει με ένα άλλο...
Ι.Μ,
Όχι παρόμοια, Μ.Ι. Ολόιδια. Το τεστ προοριζόταν για την τάξη. Η ομάδα Α θα απαντούσε στις ερωτήσεις με περιττό αριθμό και η ομάδα Β σ' αυτές με ζυγό.
( Δε σου ξεφεύγει τίποτα, πάντως, ε;)
Καλό βράδυ.
φτου..!
Aλς,
:-)
Κ. Μάνεση τις ερωτήσεις θα σας τις φέρω στην Περιβαλλοντική μάλλον.Να είστε έτοιμος.
ωχ.... τι εγινε διονυση ;αρχισαν και τα απειλητικα μηνυματα απο τους μαθητες...??αχαχαχαχα
Αλς,
Προβλέπω ο Νικόλας να έχει τις ερωτήσεις σε κανένα δέμα με βόμβα
:-) Δε γλιτὠνω με τίποτα!
αχαχαχαχαχαχα...
ωχ ωχ ωχ.. λεω να βαλετε αυτο το ειδικο που περνανε τα δεματα απο τα αεροδρομια στην ταξη γιατι δε σε βλεπω καλα.. η αντιτρομοκρατικη ειναι κοντα???χαχαχαχ
Δεν ντρέπεστε κ. Μάνεση να σκέφτεστε έτσι για ένα μαθητή σας?Να τον κατηγορείτε ΤΟΣΟ άδικα?Που ακούστηκε να θέλει μαθητής να φέρει εργασίες και ο καθηγητής να αντιδρά έτσι.Τσ τσ τσ τσ τσ τσ τσ!!!!!!......
Ειρήνη ανατρέπεις την στρατηγική του κόμματος.Θα πέρναγες από πειθαρχικό αν δεν ήσουν αντιπρόεδρος.Εξάλλου είναι το πρωτο σου λάθος,άρα το κόμμα σε συγχωρεί.
νικο,
χαχαχαχ.. ειπα κ γω πολυ αργησε η αντιδραση σου! χαχαχα...
αρα κανουμε διακρισεις ε?? ωραια τη γλιτωσα...!
σημ: ναιιιι βλεπω μια παραγραφοοοο!!!!
Μην λες τέτοια πράγματα Ειρήνη διότι θα μας πιάσει ο κ. Ένοχος και θα πει ότι δεν είμαστε κόμμα αρχών,αλλά λαικιστές.Για αυτό η πολύ σκληρή και αμετάκλητη ποινή σου είναι να περάσεις μία εβδομάδα υπχρεωτικά στο παλιό σου σχολείο.Είναι αρκετά σκληρή,ΕΤΣΙ δεν είναι?
Τα σκάγια από τη βόμβα δε με πήρανε, έχω τσακιστεί όμως από τις αλλεπάλληλες βολές που εκτοξεύονται με μανία εναντίον μου.
Εντάξει. Έχασα. Το ομολογώ.
Έπαθλο του νικητή Νίκου είναι το ίδιο το τεστάκι της ανάρτησης. Παρακαλώ τη Δευτέρα να το φέρει συμπληρωμένο ( Αστεία, αστεία, να κάνουμε και καμιά δουλειά, δηλαδή..)
Καλημέρα. Απολαύστε τη λιακάδα. Χωράνε στο πρόγραμμα και η βόλτα και το διάβασμα. Ακόμα κι η βόλτα με διάβασμα...:-)
Ποιο βραβείο κ. Ένοχε?Τις ερωτήσεις του τέστ έτσι και αλλιώς θα τις έφερνα.Τίποτα άλλο δεν έχει ο κατάλογος ειδών δώρου,όπως για παράδειγμα μια ειδική εκδρομή για τα παιδιά της θεωρητικής σε κανένα χώρο πολιτισμού σε ΣΧΟΛΙΚΗ ώρα?Πολύ τσιγκούνης γίνατε κ. Μάνεση.Για τιμωρία λοιπόν θα σας φέω και ένα πακετάκι για την έκθεση με τις δουλειές ή δουλείες που δώσατε σε κάτι κουρασμένα παλλικάρια και δεσποινίδες.
Επιτρέψτε μου να κάνω ένα σχόλιο στο φιλόξενο ιστολόγιό σας με αφορμή το αγγλικό ερωτηματικό που χρησιμοποιείται τελευταία στην ελληνική γλώσσα και βλέπω μαθητές μας ( βλ. προηγούμενα σχόλια) να το χρησιμοποιούν και να προτρέψω τα παιδιά να το αποφεύγουν. Ειδικά στις Γενικές Εξετάσεις δημιουργεί αρνητική εικόνα σε αρκετούς βαθμολογητές.
Γεια σου Γιάννη,
Και σου επιτρέπουμε και βέβαια δίκιο έχεις.
Ελπίζω η χρήση του να οφείλεται στη χρήση του πληκτρολόγιου του υπολογιστή και να μην επεκτείνεται και στο χειρόγραφο των εξετάσεων. Η αλήθεια είναι πως δε θυμάμαι να έχω πολυσυναντήσει γραπτά με αγγλικά ερωτηματικά στις εξετάσεις.
Δει προλαμβάνειν, βεβαίως!
Καλή σου βδομάδα.
Δημοσίευση σχολίου