Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2009

Απαντήσεις. Για τη λειτουργικότητα της αναδρομής και για την Αναπλήρωση 2 (παράλληλο στο Βιζυηνό)


Η απάντηση στην ερώτηση για τη λειτουργία της τελευταίας αναδρομής είναι εδώ:



Απάντηση στη σύγκριση του Αποχαιρετισμού και του Αμαρτήματος της μητρός μου δίνει σήμερα η Ιωάννα Φάκα.

" Συγκρίνοντας το ποίημα "Το αμάρτημα της μητρός μου" και το ποίημα "Αποχαιρετισμός" διαπιστώνουμε σημαντικές αναλογίες. Αρχικά, το διήγημα και το ποίημα πραγματεύονται τη σχέση μητέρας και γιου. Το "αμάρτημα" εξιστορεί ένα οικογενειακό δράμα με κεντρικό πρόσωπο τη μητέρα του αφηγητή. Στον πυρήνα, όμως του έργου βρίσκεται η σχέση του αφηγητή (Γιωργή) με τη μητέρα του
(Δεσποινιώ). Ο "αποχαιρετισμός" αναφέρεται σε ένα μονόλογο αποχαιρετισμού του ποιητή/αφηγητή προς τη μητέρα του.

Κυρίαρχο, λοιπόν, στοιχείο ο αποχωρισμός, καθώς ο γιος φεύγει για την ξενιτιά. Αυτό το μοτίβο του δημοτικού τραγουδιού το συναντάμε και στο διήγημα. Ο Γιωργής φεύγει για την ξενιτιά σε μικρή ηλικία και αποχαιρετά τη μητέρα του, δίνοντάς της όρκο πως θα θρέφει την ίδια και το παραπαίδι της και πως θα χρειάζεται πια να δουλεύει. Στο ποίημα παρατηρούμε πως και ο γιος παρηγορεί τη μητέρα δίνοντάς τη την υπόσχεση πως θα ξανάρθει. Επίσης, χαρακτηριστικό είναι πως κυρίως στο διήγημα αλλά και στο ποίημα δεν περιορίζεται η περιγραφή στα απλά γεγονότα, αλλά προχωρεί και στο βάθος της ψυχής των ηρώων ερμηνεύοντας τις αντιδράσεις τους. Διαπιστώνυμε στο ποίημα το κλάμα της μητέρας για τον αποχωρισμό, μια συναισθηματική κατάσταση που περιγράφεται στο τέλος κάθε στροφής. Ίδια αντίδραση παρατηρούμε να έχει και η μητέρα του Γιωργή στο διήγημα, όταν αποχαιρετά το γιο της ( "μην κλαίγεις, μητέρα").


(φωτ. από το www.sweetmangodesigns.com)

Εντοπίζουμε ακόμα επιρροές από την ιδιαίτερη πατρίδα. Ο Βιζυηνός αντλεί τα θέματά του από τη ζωή των απλών ανθρώπων της υπαίθρου και ειδικά της Βιζύης στη Θράκη, όπου έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Στον "αποχαιρετισμό" βλέπουμε τον ποιητή να κάνει αναφορά στη Θράκη ( "φυσά θρακιάς"). Παρατηρούμε ακόμα και στα δύο κείμενα γλωσσικούς ιδιωματισμούς ("ανάλυωσεν, στράτα, περεχύνει, ημπόργει, δος", στο ποίημα, "εσπάργωσα, επαπάρισε, να με χαρίση" στο διήγημα)
Ακόμα, στο ποίημα, όπως και στο διήγημα, ανιχνεύονται στοιχεία λαϊκής θρησκευτικότητας και της δεισιδαιμονίας της εποχής ( "βογγούν του κόσμου τα στοιχειά"), ευχές και κατάρες που δίνονταν για καλοτυχία ή για κακοτυχία, αντίστοιχα.(…)"
Σ' αυτά τα πολύ ωραία, Ιωάννα, να προσθέσουμε τα στοιχεία αυτοβιογραφικότητας που παρουσιάζονται (κοινά) και στα δύο κείμενα, τις σκληρές συνθήκες που εξωθούν τον αφηγητή στην ξενιτιά ( "με παίρνουν"), ακόμα και τις καταιγίδες του τόπου
(περιστατικό στο ποτάμι και "ξεσπάει μπόρα φοβερή"), στοιχεία για το ποιόν του αφηγητή ("σαν φτερό, σαν πεταλούδα τρυφερή").

10 σχόλια:

epikuros είπε...

Mια ευχή για καλό μήνα και να δώσω το παρών σε φίλους που έχω καιρό να τους χαρώ.
Ωραία οι διαδικασία της μάθησης Διονύση.
Μακάρι να της δώσουν την προσοχή που της πρέπει τα παιδιά!
Την αγάπη μου.

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Ωραία, δε λες τίποτα, Βαγγέλη. Κι η τεχνολογία μπορεί να βοηθάει πολύ.
Ευχαριστώ, καλό μήνα και σε σένα.

Ανώνυμος είπε...

kalimera!!!eipa na sas kanw k egw ena sxoliaki giati sunexeia lete pws dn timame to istologio.alla 8a i8ela na sas pw pws mpainoume polu suxna agapite kuriouli.. :)
apla dn sxoliazoume... :)xixxi

kurie mperdeutika ligo me tn leitourgikotita...exw kanei tn askisi an k dn sas tn exw ferei... (8a tn parete omws tn tetarti,gia tn akriveia ena pako apo askisoules) alla stn analusi sto prwto epipedo pou grafete dn mporoume na to enta3oume sto trito epipedo? dld ekei pou allazei to proswpo na poume k gia tn e3omologisi tou amartumatos apo tn mitera? 8a einai la8os?

auti itn i aporia mou...dn 3erw xa8ika ligo! :/ perimenw tn apantisoula sas!!!
xristina mantopoulou

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Χριστινούλα,
Εντάξει, ένα παραπονάκι έκανα, μην το κάνουμε θέμα:-) Από τη (σφοδρή) μου επιθυμία ό,τι κάνουμε να έχει ένα, και μάλιστα καλό, απότέλεσμα για σας.

Κοίτα: Τα τρία επίπεδα τα έδωσα περισσότερο για να έχετα μια δυνατότητα 1) να βρίσκετε το υλικό που χρειάζεται μια απάντηση και 2) να μπορείτε να το ταξινομήσετε αυτό το υλικό στην απάντησή σας, ώστε να έχει δομή και σαφήνεια.

Δε χρειάζεται να χάνεσαι: Απλώς, σκέψου στο επίπεδο της δράσης[επίπεδο1] των ηρώων τι συνέβη με την ανδρομή: Μπες στο πετσί τους και δες τις αλλαγές τους, τις διακυμάνσεις της συμπεριφοράς τους κλπ: Ο Γιωργής, π.χ, μεταβάλλει συναισθήματα και γνώμη, η μητέρα ανακουφίζεται από το κρυμμένο μέχρι εκείνη τη στιγμή αμάρτημα. κλπ.

Στη συνέχεια εξέτασε τι πετυχαίνει ο συγγραφέας ( όχι οι ήρωες) κάνοντας αυτή την αναδρομή και, τελικά, τι φτάνει στον αναγνώστη.
Π,χ: Ο συγγραφέας αλλάζει τον αφηγητή (τώρα αφηγείται η μητέρα, όχι ο Γιωργής) κι έτσι το κείμενο αποκτά τα χαρ/κά της αμεσότητας, της παραστατικότητας, ο αναγνώστης ανανεώνει το ενδιαφέρον του κλπ.

Δεν ξέρω αν σου απαντάω στην ερώτησή σου. Αν δεν κατάλαβα καλά κάτι, θα τα πούμε και προφορικά.

( Με συγχωρείς για την καθυστέρηση της απάντησης-χτες δεν ήμουνα αγκαλιά με τον υπολογιστή.)
Καλημέρα. Σπίτι είσαι, άραγε, ή εκδρομή;

Ανώνυμος είπε...

xxaxaxa...spiti eimai dn piga ekdromi gt i8ela na diavasw k ektos autou sto 8isio paw k me 0.50 lepta moni mou i me tn parea mou k oxi me to sxoleio pou 8elei 3 euro... alla tespa... e k gia auto ekatsa spiti...
enta3ei me kallupsate...peripou etsi exw kanei tn askisi giati prwta tn ekana k meta mperdeutika..8a peite pws..alla xristina eimai egw... :P
8a tn deite k eseis k 8a mou peite...
euxaristw pantws...
k 3erw oti aporia exw... tsoup istologiaki.. :)
kalo sas vrady kuriouli!!!
xristina mantopoulou

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Χριστίνα,
Ώστε χουχουλιάσαμε σήμερα, ε;
Συγχωρείσαι. Καλές είναι και μερικές τέτοιες μέρες, αναγκαίες.
Στο Θησείο πας με 50 λεπτά, αλλά μετά ξοδεύεις όλο σου το κομπόδεμα,ε;
Χαίρομαι που τα έχεις ξεκαθαρίσει. Είχα αρχίσει να ανησυχώ...
Καλό βράδυ :-)

Ανώνυμος είπε...

Mpa dn xouxouliasa 3upnisa k diavaza apo tis 7 k misi k meta eixa doulitses sto spiti k front sts 3 k dn ekana nani.. :(
ema oikonomikri krisi kale kurie...gt anusuxousate?enta3ei pas me 0.50 lepta alla 8a xalousa ta idia poy 8a xalouse k stn ekdromi... eimai oikonoma kale egw mn me vlepete etsi...xoaxoa...:)
xristina mantopoulou

Ανώνυμος είπε...

αααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααα ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ

Ανώνυμος είπε...

ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ!!!!
Υ.Γ:ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΗΝ ΓΡΑΦΕΙΣ ΧΑΖΟΜΑΡΕΣ ΣΤΟ BLOG!!!!

Ανώνυμος είπε...

kalh xronia se olous!!!!idiaitera sta paidia ths 3hs lukeiou!!!anna,euaggelia,gwgw,alexia!!!