Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2009

" Τα μαθαίνουμε όλα αυτά;"


Πέρασαν δυο μέρες. Ασχοληθήκαμε με εισαγωγές, κατευθύνσεις, επισημάνσεις, προσπαθήσαμε να μπούμε στον κόσμο της λογοτεχνίας. Σιγά σιγά θα περάσουμε στα κείμενα.
Ο Κρητικός, πρώτος πρώτος. Αύριο εισαγωγή. Έχετε ήδη ασχοληθεί με τις πρώτες της σελίδες. Στην τάξη βάλατε κιόλας το ζήτημα σχετικά με τις εισαγωγές και τα συνοδευτικά κείμενα , στο πίσω μέρος του βιβλίου: " Τα μαθαίνουμε όλα αυτά;"


Ε, όλο και κάτι μαθαίνουμε. Χρειάζεται, όμως, να κάνουμε προσεκτικά τις επιλογές μας. Λίγα, ίσως, στοιχεία απ' αυτά είναι απαραίτητο να μάθουμε, αλλά - προσέξτε - είναι και κρίσιμα και χρήσιμα. Στοιχεία που μπορούν να αποτελούν "κλειδιά" για το ξεκλείδωμα του κειμένου. Στοιχεία που μας παρέχουν πληροφορίες για το πλαίσιο, λογοτεχνικό ή κοινωνικοπολιτικό, του κειμένου. Βιογραφικά, που ασκούν επίδραση στη ζωή και κατ' ακολουθία και στο έργο του συγγραφέα. Στοιχεία, εν ολίγοις, που θα σας χρειαστούν κατά την ανάλυση του ποιήματος.


Μια βοήθεια, ώστε να εστιάσετε στα στοιχεία αυτά, αποτελούν οι ερωτήσεις που ακολουθούν. Οι απαντήσεις βρίσκονται στις σελίδες του βιβλίου, στις σελίδες που αναφέρονται στην παρένθεση. Βρείτε τις και υπογραμμίστε τις.
( σελ. 281) Από τι χαρακτηρίζεται η ποίηση του Σολωμού και σε τι διαφέρει από τους περισσότερους άγγλους ρομαντικούς;
( 281 ) Ποιος, κατά το Σολωμό, ο προορισμός του ποιητή και ποιος ο κοινωνικός του ρόλος;
( 281-283 ) Απαριθμήστε οκτώ απόψεις σχετικές με την αποσπασματικότητα του έργου του Σολωμού.
( 283 ) Πού αναφέρονται πολλά από τα ουσιαστικά που χρησιμοποιεί ο Σολωμός και τι αποδεικνύει αυτό;
( 283-4 ) Απαριθμήστε 4 εικόνες κρυμμένων πραγμάτων που υπάρχουν στον Κρητικό.
( 284 ) Ποια η συμβολική σημασία της θάλασσας στην ποίηση του Σολωμού;
( 284 ) Ποιο πρόβλημα βασάνιζε το Σολωμό; Τι τον ενδιέφερε και τι προσπαθούσε να πετύχει;
( 287 ) Από ποιες αφηγηματικές ενότητες αποτελείται ο Κρητικός;
( 287 ) Σε ποια χρονικά επίπεδα αναπτύσσεται ο Κρητικός;
( 288 ) Απαριθμήστε πέντε παραδείγματα από τον Κρητικό σχετικά με τη «σύνθεση των στοιχείων ανά τρία».
( 289 - 290 ) Απαριθμήστε έξι ερμηνευτικές απόψεις για τη Φεγγαροντυμένη.
( 291 ) Ποια η επίδραση στον Κρητικό που ασκεί η φύση στον ήρωα;
( 292 ) Από πού διαπιστώνουμε επιρροές στη σκηνοθεσία της Φεγγαροντυμένης;
( 292 ) Ποιες διακειμενικές σχέσεις έχουν επισημανθεί κατά καιρούς και σε σχέση με ποια μοτίβα;
( 293 ) Ποιες βασικές ιδέες συμπυκνώνει το έργο;

Ορίστε! Τώρα μπορείτε να απολαύσετε…σολωμικά το βράδυ σας :-)

7 σχόλια:

Ε. Στάμου είπε...

"Tα σπλάχνα μου κι η θάλασσα ποτέ δεν ησυχάζουν"

Τι όμορφος στίχος για όσους ξεκινάνε το ταξίδι της αναζήτησης! Η ψυχή του στόχευε μονάχα στο τέλειο.
Κι εμείς, μ` αυτόν το στίχο ξεκινήσαμε τις φιλοσοφικές μας (ωχ)αναζητήσεις.

Να σας αφιερώσω το ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου Διονύσιος Σολωμός

Θερσίτης είπε...

Θεσπέσιε ρέκτη, ακαταμάχητε ιδαλγέ της επιστήμης, επιτρέπονται τα κλόπιράιτ; Ή διέπραξα αδίκημα;

Ανώνυμος είπε...

Βοηθάνε πολύ να βρούμε τα κύρια σημεία στα κείμενα, κύριε!

Ανώνυμος είπε...

"Σε ποια χρονικά επίπεδα αναπτύσσεται ο Κρητικός;"
έχω την εξής απορία:
στο απόσπασμα 2[19.] οι στίχοι 2-4 εντάσονται στο πάρον της αφηγηματικής πράξης, όπου μιλάει ο αφηγητής-ζητίανος ή στο παρελθόν εφόσον οι στίχοι 2-3 αφορούν γεγονότα που συνέβησαν στην Κρήτη και ο στίχος 4 στο χρονικό του ναυαγίου;
αρτεμις

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Άρτεμη,

Εύλογη απορία. Το πρόβλημα δεν είναι ότι "μιλάει", όπως λες, στο αφηγηματικό παρόν, άρα ό,τι λέει "συμβαίνει" τότε.
Αν αυτά που έλεγε αποτελούσαν αφήγηση για το παρελθόν, θα τα εντάσσαμε στο παρελθόν.

Εδώ το πρόβλημα είναι ότι αναφέρει κάποια στοιχεία για το παρελθόν, αλλά μέσα από ένα όρκο, όχι μέσα από μια οργανωμένη αφήγηση. Το ίδιο πρόβλημα θα συναντήσεις και στο απόσπασμα 5, όπου στους στίχους 11-12 βλέπει ένα όνειρο που τον μεταφέρει στο χρόνο του ναυαγίου.
Συνεπώς... οι απόψεις διίστανται. Σε κάποια βοηθήματα (Μεταίχμιο, π.χ, σελ. 104) θα δεις ότι εντάσσονται οι χρόνοι στην Κρήτη (στ.2-3) και στο ναυάγιο.
Η δική μου η γνώμη είναι πως αυτό δεν αποτελεί αφήγηση, αλλά όρκο, οπότε το αφήνεις στην ησυχία του και δεν το...πολυψειρίζεις.

Μην ανησυχείς, πάντως. Σε ένα υποτιθέμενο διαγώνισμα, εξηγώντας το σκεπτικό σου, όπου και να τους τοποθετήσεις λάθος δε θα είναι.

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Λίτσα, Θερσίτη,

Οποία αγένεια! Είχα ξεχάσει να σας απαντήσω(!)
Όντως, Λίτσα, υπάρχουν πολλοί στίχοι του Σολωμού που "γράφουν" καλά και σήμερα, έτσι, σκέτοι, στις εφηβικές συνειδήσεις - σαν κι αυτόν που μας σημειώνεις. Ήθελα να μαζέψω μερικούς και να τους έκανα μιαν αναρτησούλα ( Αλλά πού καιρός κλπκλπ)

Αχ, Θερσίτη, 4 κλητικές της υπερβολής σου ξέφυγαν. Να συλληφθούν και να φυλακιστούν. Πολλά φιλιά, καλή δύναμη στα δικά σου, δάσκαλε.

Ανώνυμος είπε...

ευχαριστώ πολύ! :)