Κυριακή, 14 Μαρτίου 2010

Σημείο αναγνωρίσεως. Μικρές ερωτήσεις για έλεγχο της πραγματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας του ποιήματος.

20 ερωτήσεις που στόχο έχουν είτε να μας βοηθήσουν να "διαβάσουμε" το ποίημα, είτε, να ελέγξουμε αν διαθέτουμε τις απαραίτητες γνώσεις/πληροφορίες που οδηγούν σε ευχερέστερη ανάλυσή του. Τις είδαμε και προφορικά στην τάξη, ας τις έχετε και για τις επαναλήψεις σας.

1. Ποια η αφορμή για να γράψει αυτό το ποίημα η Δημουλά [υποσημ.];
2. Ποια η αλληγορία που δίνει στο άγαλμα ο γλύπτης[υποσημ.];
3. Πώς συμβολοποιεί η ποιήτρια το άγαλμα [υποσημ.];
4. Ποιος ήταν ο Άργος [υποσημ.];
5. Τι σύμβολο αποτελεί η Ιώ [υποσημ.];
6. Ποιο σχήμα λόγου στην αρχή του ποιήματος βοηθάει να γίνει αντιληπτή η διαφορετική πρόσληψη του αγάλματος από την ποιήτρια ;
7. Ποιο το χιαστό σχήμα που παρατηρείται στο ποίημα;
8. Ποια η βασική αντίθεση που υπάρχει στους στίχους 3 - 19;
9. Σε τι εξυπηρετεί ο λυρισμός των στίχων 5 - 7;
10. Τι σχήμα λόγου υπάρχει στο στίχο 17, 18;


11. Αναφέρετε κάποιες λέξεις που επαναλαμβάνονται στοποίημα και που εμφαίνουν τη 1 θέση της ("αιχμάλωτης") γυναίκας.
12. Σε ποιους στίχους παρατηρείται το σχήμα της άρσης και της θέσης;
13. Διαχρονική η ματιά στην κοινωνική θέση της γυναίκας. Ποιος στίχος αναφέρεται στο παρελθόν;
14. Διαχρονική η ματιά στην κοινωνική θέση της γυναίκας. Ποιοι στίχοι αναφέρονται στο μέλλον;
15. Ποιο σημείο του αγάλματος αποτελεί "Σημείο Αναγνωρίσεως" για την ποιήτρια;
16. Ποιο στοιχείο, από την αρχή του ποιήματος, δημιουργεί μια αμεσότητα;
17. Αναφέρετε ένα στίχο στην ενότητα στ.3-19 όπου παρατηρείτε ειρωνεία.
18. Αναφέρετε, δίνοντας ένα παράδειγμα από το ποίημα, έναν τρόπο με τον οποίο η Δημουλά δίνει κινητικότητα στα άψυχα ή στις αφηρημένες έννοιες.
19. Ποιος στίχος εκφράζει έντονα την αντροκρατούμενη κοινωνία;
20. Ποιο σχήμα δημιουργούν οι δυο τελευταίοι στίχοι και σε ποιαν έννοια εστιάζουν;


9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Παίζει να τις γράψουμε κανα τεστάκι αυτές τις ερωτήσεις?
Υπάρχει περίπτωση να πέσει φέτος που πήρε και το Ευρωπαικό Βραβείο Λογοτεχνίας?


-Στέφη

κυκλάμινο 2010 είπε...

Εννοείται, Στέφη μου!
Μυαλό θέλει;
Το θέμα είναι ΣΟΣ και για τις Πανελλήνιες!

Διονύση, συγγνώμη που διέκοψα!
Πας στοίχημα πως αν ήμουνα μαθήτρια θα έπαιρνα τον καλύτερο βαθμό;

Εντάξει! Έφυγα!Μη με μαλώσεις!

A λ ς είπε...

Ααα και γω θα παρεμβω!!

Oχι οχι μην το βλεπετε ετσι!!! Μεγαλο, τεραστιο λαθοοοος!!!!!

Στεφη, ολα ειναι SOS. τι σημασια εχει;; ετσι λεγαμε κ μεις για τον Ριτσο και για τον Καρυωτακη και για τον Σαχτουρη και τον Σολωμο και Αιχμαλωτο και και και........ μην αφηνεις κανενα...ΟΛΑ ειναι!

σημ:αληθεια περιμενεις απο καθηγητη να μαρτυρησει αν γραψετε τεστ?? αποκλειεται... το κρυβουν ολοι σα θησαυρο!!:))

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Στέφη,
Τεστάκι θα γράψουμε, αλλά σαν πολύ εύκολες μου φαίνονται αυτές οι ερωτήσεις..
Τώρα...αν θε "πέσει", επειδή πήρε το ευρωπαϊκό βραβείο...τι να σου πω. Από τους προηγούμενους που έπεσαν κανείς δεν το είχε πάρει!!

Διάβαζε και ερεύνα και κάνε και λίγη υπομονή, πουλάκι μου. Ό,τι και να πέσει θα είσαι έτοιμη να διαπρέψεις!

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Κυκλάμινο,
Και που δεν είσαι μαθήτρια, πάλι καλό βαθμό παίρνεις. Και σε πολλά μαθήματα μάλιστα!

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Ειρήνη,
Όχι πως δε θυμάσαι και τα δικά σου, τέτοια εποχή, ε;

A λ ς είπε...

Aααα ολα κι ολα λογοτεχνια τα διαβαζα ολα και με ευχαριστηση μαλιστα ;)
αλλα τα λεω γιατι θυμαμαι τι χαμος γινοταν με τις προβλεψεις ολων που επηρεαζαν αρκετους...:/

Ανώνυμος είπε...

Μόνο Σολωμός μην πέσει-θα πατώσω..
Μακάρι να πέσει κάποιο από τα ποιήματα για την ποίηση..

-Στέφη

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Στέφη,
...άντε πάλι! Ξεκάρφωνε απ' το μυαλό σου ιδέες που δεν έχουν βάση. Το πώς θα τα πας έχει να κάνει μόνο με το διάβασμά σου - άντε, και την καλή φόρμα σου. Αν σου λείπει διάβασμα στο Σολωμό, συμπλήρωσέ το. Καιρό έχεις. Με όλα τα κείμενα το ίδιο καλά θα γράψεις.

( Μήπως τα έχουμε ξαναπεί αυτά;!)
Λοιπόν, λοιπόν, καλή βδομάδα. Λειψή κι αυτή και μετά ανάααααασα.