Έστω και "στο παραπέντε", προλαβαίνουμε να βάλουμε κάποιες οδηγίες και για την πέμπτη και τελευταία ερώτηση των πανελλαδικών. Λοιπόν,
Θετικά αξιολογούνται:
* η ικανότητα δημιουργίας κειμένου του μαθητή, κειμένου που προκύπτει από τη σύγκριση και τις κρίσεις του σχετικά με τα δύο κείμενα.
* η απάντηση που τεκμηριωμένα θεμελιώνει τη σχέση των δύο κειμένων με στοιχεία που προκύπτουν απ' αυτά.
Αρνητικά
* η αναδιατύπωση ή η περίληψη του περιεχομένου του αδίδακτου,
* η επιφανειακή αντιπαραβολή των κειμένων.
Παρατηρήσεις - συμβουλές
* Είναι απαραίτητες πάνω από μία αναγνώσεις του αδίδακτου κειμένου.
* Φροντίστε πολύ τη γλώσσα και τη δομή του κειμένου της απάντησής σας. Καλό θα είναι η πρώτη ή/και η τελευταία παράγραφος να εκφράζουν μια γενική κρίση και οι ενδιάμεσες να υποστηρίζουν αυτή τη γενική κρίση. Εντοπίστε, δηλαδή, τη σχέση των δύο κειμένων, ορίστε την, και μετά παραθέστε τα επιμέρους χωρία που υποστηρίζουν τη σχέση αυτή.
* Τα συγκρινόμενα στοιχεία καλό είναι να αντιπαρατίθενται και όχι να τίθενται σε παράλληλη διάταξη.
* Απαραίτητη η υποστηρικτική παράθεση αποσπασμάτων κι απ' τα δύο κείμενα.
* Προσέξτε τη διατύπωση της ερώτησης: Αντιπαραβολή και σύγκριση = και ομοιότητες και διαφορές και διαβαθμίσεις.
* Η καλή γνώση του διδαγμένου κειμένου εννοείται πως αποτελεί πρόσφορη βάση σύγκρισης, διευκολύνει την αντιπαραβολή.
5η ερώτηση
Βαθμολογείται με 20 μονάδες. Σύμφωνα με το Π.Δ 246/98, άρθρο 18, η ερώτηση αυτή αναφέρεται σε
* σχολιασμό συναφούς με το διδαγμένο αδίδακτου λογοτεχνικού κειμένου
* σύγκριση του αδίδακτου με το διδαγμένο
Τι ζητήθηκε κάθε χρονιά:
2000: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου)
2001: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2002: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2003: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2004: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
Βαθμολογείται με 20 μονάδες. Σύμφωνα με το Π.Δ 246/98, άρθρο 18, η ερώτηση αυτή αναφέρεται σε
* σχολιασμό συναφούς με το διδαγμένο αδίδακτου λογοτεχνικού κειμένου
* σύγκριση του αδίδακτου με το διδαγμένο
Τι ζητήθηκε κάθε χρονιά:
2000: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου)
2001: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2002: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2003: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2004: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2005: Σχολιασμός του αδίδακτου ποιήματος ως προς το περιεχόμενό του.
2006: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2007: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων ( διδαγμένου - αδίδακτου).
2008: Ζητούνται οι αναφορές του αδίδακτου στο διδαγμένο.
2006: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2007: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων ( διδαγμένου - αδίδακτου).
2008: Ζητούνται οι αναφορές του αδίδακτου στο διδαγμένο.
Θετικά αξιολογούνται:
* η ικανότητα δημιουργίας κειμένου του μαθητή, κειμένου που προκύπτει από τη σύγκριση και τις κρίσεις του σχετικά με τα δύο κείμενα.
* η απάντηση που τεκμηριωμένα θεμελιώνει τη σχέση των δύο κειμένων με στοιχεία που προκύπτουν απ' αυτά.
Αρνητικά
* η αναδιατύπωση ή η περίληψη του περιεχομένου του αδίδακτου,
* η επιφανειακή αντιπαραβολή των κειμένων.
Παρατηρήσεις - συμβουλές
* Είναι απαραίτητες πάνω από μία αναγνώσεις του αδίδακτου κειμένου.
* Φροντίστε πολύ τη γλώσσα και τη δομή του κειμένου της απάντησής σας. Καλό θα είναι η πρώτη ή/και η τελευταία παράγραφος να εκφράζουν μια γενική κρίση και οι ενδιάμεσες να υποστηρίζουν αυτή τη γενική κρίση. Εντοπίστε, δηλαδή, τη σχέση των δύο κειμένων, ορίστε την, και μετά παραθέστε τα επιμέρους χωρία που υποστηρίζουν τη σχέση αυτή.
* Τα συγκρινόμενα στοιχεία καλό είναι να αντιπαρατίθενται και όχι να τίθενται σε παράλληλη διάταξη.
* Απαραίτητη η υποστηρικτική παράθεση αποσπασμάτων κι απ' τα δύο κείμενα.
* Προσέξτε τη διατύπωση της ερώτησης: Αντιπαραβολή και σύγκριση = και ομοιότητες και διαφορές και διαβαθμίσεις.
* Η καλή γνώση του διδαγμένου κειμένου εννοείται πως αποτελεί πρόσφορη βάση σύγκρισης, διευκολύνει την αντιπαραβολή.
8 σχόλια:
Συνάδελφε, κατ' αρχάς να ευχηθώ καλή δύναμη και επιτυχία στα παιδιά σου και σε όλα τα παιδιά που έχουν κουραστεί και δίνουν. Επίτρεψέ μου, επίσης, να σε συγχαρώ για το συγκεκριμένο ιστολόγιο και να το χρησιμοποιήσω στο μέλλον, με σαφή αναφορά και στο όνομά σου, στη σχολική μου εργασία.
Ευχαριστούμε για την άοκνη και σοβαρή προσπάθεια. Ίσως στο μέλλον να οργανώσουμε και κάτι από κοινού. Εννοώ τα σχολεία μας, γιατί του χρόνου θα είμαι στο σχολείο που ονειρευόμουν.
Θερσίτη,
Με πολλή χαρά μαθαίνω πως μετατίθεσαι σε σχολείο που θέλεις.
Κάθε συνεργασία επιθυμητή και, το πιθανότερο, εφικτή.
Χωρίς υποκριτικές μετριοφροσύνες, το συγκεκριμένο ιστολόγιο δεν ήταν παρά μόνο μια απόπειρα, μια αρχή, ένα ξεκίνημα, που μάλιστα δεν προχώρησε ούτε όσο ούτε όπως θα ήθελα. Θα μπορούσε να ήταν πολύ πιο πλούσιο, πολύ πιο αποτελεσματικό.
Ο φόρτος των παιδιών, η κυριότερη τροχοπέδη. Πού να πρωτοδοθούν, τα καημένα; Κάπως σαν αιχμάλωτα των φροντιστηρίων και του παράλογου συστήματος τα ένιωθα.
Τέλος πάντων. Θα κάνουμε την αυτοκριτική μας το καλοκαίρι, θα προσπαθήσουμε να σκεφτούμε τρόπους που να καθιστούν ένα τέτοιο ή παρόμοιο ιστολόγιο λειτουργικότερο και αναλόγως θα πράξουμε.
Σ'ευχαριστώ, εκ μέρους των παιδιών και για τις ευχές σου. Έτσι κι αλλιώς η αίσθηση είναι πως συνοδοιπορούμε καιρό τώρα.
ΥΓ. Να χρησιμοποιήσεις ό,τι θέλεις. Για την αναφορά στο όνομά μου, που λες, πίστεψέ με, αδιαφορώ πλήρως. Αν με απασχολούσε, δε θα άφηνα εκτεθειμένο τόσο υλικό.
Αχ, τι ωραία παρέα!
Εγώ το έχω συστήσει παντού το ιστολόγιό σου, διονύση και σκοπεύω να το κατακλέψω αν του χρόνου διδάξω Λογοτεχνία. Λείπω 5 χρόνια και θέλω φροντιστήριο.
Τώρα έμαθα και το καλό νέο για τον Αντώνη. Εσείς οι δυο μπορείτε να κάνετε υπέροχα πράγματα. Σας ζηλεύω!
Καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές σου!
Διονύση Καλημέρα
Καλή επιτυχία στους μαθητές σου, καλή επιτυχία και σε σένα, μιας και η επιτυχία των μαθητών είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή ενός δασκάλου. Ευχαριστώ για την υποστήριξη, την ενθάρρυνση και για όλα αυτά που μας έδινες μέσα από το ιστολόγιό σου.
Καλή συνέχεια και καλή επιτυχία στους μαθητές σου.
ave
KK
Κύριε Μάνεση είμαι εδώ για να σας μεταδώσω το άγχος μου γιατί μόνη μου δε μπορώ να το σηκώσω αυτό το φορτίο..
Σας παρακαλώ αν είναι δυνατό να κάνουμε μια σύντομη ανακεφαλαίωση για το τι είναι υπερρεαλισμός, ρομαντισμός κλπ κλπ γιατί δεν είμαι βέβαιη ότι τα έχω καταλάβει!!
Ευχαριστώ!
gyristroula2,
Καλή επάνοδο, γυριστρούλα, και κατάκλεψε ό,τι θέλεις. Αν μάλιστα στρωθούμε να το εμπλουτίζουμε από κοινού, τότε θα το κλέβω κι εγώ...
Ευχαριστούμε για όλα.
Κωνσταντίνε,
Σου έχω πει - και ξέρεις πως δεν αποτελεί φιλοφρόνηση - και για το δικό σου. Πλούτος σκέτος και μάλιστα σε ένα μάθημα γενικής παιδείας. Θέλει αρετήν και τόλμη η ενέργειά σου, αλλά και πολύ μεράκι, που φαίνεται πως δε σου λείπει καθόλου. Με τη νέα χρονιά ας σκεφτούμε κα΄ποιον τύπο συνεργασίας.
Καλή επιτυχία και στα παιδιά σου.
Αγγελική,
Βρε, Lilikoulaki, μην ανησυχείς. Το φορτίο του άγχους το πήρα πάνω μου - κοίτα την καμπούρα μου, δεν είναι η φυσική μου.
Αλλά κι αυτά που ζητάς περί υπερρεαλισμού και ρομαντισμού, μάλλον απ' το άγχος σου τα ζητάς. Έχετε τις βασικές σημειώσεις και είχα την εντύπωση πως είναι κατανοητές.
Πάντως, δυο τρία στοιχεία, ας γράψουμε, έτσι για φρεσκάρισμα:
1) ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ (+από τη γενική παιδεία της Β΄Λυκ., σελ. 196-8):
Δίνει εξέχουσα σημασία στην καταγραφή όχι της πραγματικότητας, αλλά των υποσυνείδητων ενεργειών της ψυχής. Στα όνειρα και στην
"ονειρική λογική" ( εκεί μπορείς μια χαρά να πετάς, π.χ). Στο ένστικτο. Στην τύχη και το υποσυνείδητο. Υποβαθμίζεται η λογική, η κάθε μορφή λογικής, κοινωνικής, ηθικής τάξης. Η εικόνα, στα υπερρεαλιστικά ποιήματα, δεσπόζει, κυριαρχεί. Δες, π.χ το Σαχτούρη.
Επί τη ευκαιρία: Ο υπερρεαλισμός είναι κίνημα του μεσοπολέμου. Ο Σαχτούρης θεωρείται "νεοϋπερρεαλιστής": Έχει τα χαρακτηριστικά του υπερρεαλισμού, αλλά, επιπλέον, τον ενδιαφέρει να εκφράσει τη γύρω του εφιαλτική πραγματικότητα, έχοντας μια τραγικήν αίσθηση της ζωής.
( Εννοείται πως στη μορφή τους τα ποιήματα αυτά ανήκουν στη μοντέρνα ποίηση:ούτε ομοιοκαταληξία, ούτε δεδομένο στροφικό σύστημα, ούτε μέτρο, ούτε αριθμό συλλαβών κατά στίχο, ούτε στίξη - μόνο ρυθμό. Είπαμε: απουσία κάθε είδους τάξης! )
Για το ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟ και τα χαρακτηριστικά του, δες την τελευταία σελίδα του τεύχους των σημειώσεων που σας είχα δώσει για το Σολωμό/Κρητικό.
Εκεί μιλάμε για τέλη 18ου αι.-μέσα 19ου στην Ευρώπη. Εξέχουσα θέση έχουν το συναίσθημα, η φαντασία, το απόλυτο, το υπερβολικό, το συγκινησιακό, το ιδανικό, το παράδοξο, το μυστηριώδες, το όνειρο, το υπερφυσικό, η μελαγχολία, το ασαφές, η νοσταλγία.
Θέματά του συνηθισμένα: η προσωπική εμπειρία της φύσης, ο θεός, ο έρωτας, ο ηρωισμός κι οι αγώνες για ελευθερία, τα υποβλητικά σκηνικά ( φεγγαράκια, ερείπια, τάφοι - κάτι σαν το λυκόφως σου, ένα πράμα! :-)
Στη μορφή δίνει σημασία στο πλούσιο λεξιλόγιο, την εικόνα, τα ηχητικά τεχνάσματα.
Τα περισσότερα απ' αυτά τα έχεις συναντήσει στον Κρητικό, ε;
Μην αγχώνεσαι, Αγγελική. Δες αύριο τα βασικά ερμηνευτικά και πραγματολογικά σημεί των κειμένων και μεθαύριο προσπάθησε να γράψεις "έξυπνα" ( όπως τα λέγαμε τις τελευταίες μέρες) και αναλύοντας/τεκμηριώνοντας ακόμα και τα αυτονόητα.
Μ'αυτά που ξέρεις νομίζω πως μπορείς να τα πας μια χαρά.
Αν θέλεις ο,τιδήποτε, εδώ είμαστε. :-)
Ευχαριστώ πάρα πολύ...
Έχω τα πάντα, όλες τις φωτοτυπίες και τις σημιώσεις απλά νίωθω ότι δεν ξέρω τίποτα!
Έπρεπε να με δείτε χθες που τα ήξερα όλα νερό κ τελικά δεν έγραψα τίποτα γιατί μόλις ήρθαν τα θέματα μαύρισαν όλα γύρω μου..
Αύριο θα φερθώ πιο ψύχραιμα γιατί δεν αξίζει να χάσω το αιχνίδι από το άγχος....
Ευχαριστώ τόσο πολύ κ πάλι!
Δημοσίευση σχολίου