Μια από τις σημερινές ερωτήσεις αφορούσε στο λυρισμό.
Σας ζητήθηκε να εντοπίσετε τρία παραδείγματα από στίχους του κειμένου όπου παρατηρείται λυρισμός, καθώς και να υποστηρίξετε τις επιλογές σας.
Η Άντζελα θέλησε να δώσουμε στοιχεία για την απάντηση.
Είναι συνηθισμένου τύπου στις εξετάσεις αυτή η ερώτηση, ο εντοπισμός, δηλαδή κάποιου χαρακτηριστικού της γραφής του συγγραφέα στο κείμενο. Η αιτιολόγηση της επιλογής σας γίνεται πολύ εύκολη, όταν χρησιμοποιείτε τις γραμματολογικές σας γνώσεις, τις γνώσεις των στοιχείων των οποίων σας ζητάνε να βρείτε παραδείγματα.
Στην περίπτωσή μας, ξέρουμε πως λυρισμό αποτελεί η εξωτερίκευση του εσωτερικού κόσμου του προσώπου, η εξωτερίκευση συναισθημάτων, σκέψεων, εντυπώσεων και μάλιστα με τη χρήση άφθονων εκφραστικών μέσων ( π.χ σχημάτων λόγου ). Υπάρχει, λοιπόν, στο λυρισμό ισχυρό το στοχείο της ψυχικής φόρτισης, έντονα συναισθήματα, τα οποία μεταφέρονται στον αναγνώστη μεταρσιώνοντάς τον σε σφαίρες ιδεαλιστικές.
Αυτή η ίδια περιγραφή του λυρισμού, λοιπόν, μπορεί να αποτελεί μια πρώτης τάξεως αιτιολόγηση στην επιλογή των σημείων του κειμένου που έχουμε κάνει.
Δείτε, για παράδειγμα, πώς εκφράζει ο Κρητικός την εντύπωσή του στο αντίκρυσμα της φεγγαροντυμένης ( απ. 4, στ. 21-24 ) ή πόσο μαγεμένος στέκει στη θέαση της μορφής της, όταν αυτή εμφανίζεται, στο στίχο 4-8 του αποσπ. 4.
Η Άντζελα θέλησε να δώσουμε στοιχεία για την απάντηση.
Είναι συνηθισμένου τύπου στις εξετάσεις αυτή η ερώτηση, ο εντοπισμός, δηλαδή κάποιου χαρακτηριστικού της γραφής του συγγραφέα στο κείμενο. Η αιτιολόγηση της επιλογής σας γίνεται πολύ εύκολη, όταν χρησιμοποιείτε τις γραμματολογικές σας γνώσεις, τις γνώσεις των στοιχείων των οποίων σας ζητάνε να βρείτε παραδείγματα.
Στην περίπτωσή μας, ξέρουμε πως λυρισμό αποτελεί η εξωτερίκευση του εσωτερικού κόσμου του προσώπου, η εξωτερίκευση συναισθημάτων, σκέψεων, εντυπώσεων και μάλιστα με τη χρήση άφθονων εκφραστικών μέσων ( π.χ σχημάτων λόγου ). Υπάρχει, λοιπόν, στο λυρισμό ισχυρό το στοχείο της ψυχικής φόρτισης, έντονα συναισθήματα, τα οποία μεταφέρονται στον αναγνώστη μεταρσιώνοντάς τον σε σφαίρες ιδεαλιστικές.
Αυτή η ίδια περιγραφή του λυρισμού, λοιπόν, μπορεί να αποτελεί μια πρώτης τάξεως αιτιολόγηση στην επιλογή των σημείων του κειμένου που έχουμε κάνει.
Δείτε, για παράδειγμα, πώς εκφράζει ο Κρητικός την εντύπωσή του στο αντίκρυσμα της φεγγαροντυμένης ( απ. 4, στ. 21-24 ) ή πόσο μαγεμένος στέκει στη θέαση της μορφής της, όταν αυτή εμφανίζεται, στο στίχο 4-8 του αποσπ. 4.
Από αύριο περισσότερα. Καλό σας βράδυ.
10 σχόλια:
Πω, πω, Διονύση! Εσένα θέλουμε!
Αυτό το μάθημα κι αν μ' ενδιαφέρει!
Ότι δεν έμαθα στα νειάτα μου, θα το μάθω στα γεράματα! Ποτέ δεν είναι αργά!
Δεν πιστεύω να πειράζει αν συμμετέχω! θα προσπαθήσω σ' αυτό "το μάθημα" να μην έχω απουσίες. Πραγματικά, μ' αρέσει!
Παρούσα κύριε καθηγητά!
Απορίες στο πρώτο μάθημα, δεν έχω!
Οφείλω να πω ότι, είστε πολύ καλός καθηγητής!
Εύγε!
Καλορίζικο λοιπόν και καλοτάξιδο!
Αυτό χρειάζεται μεγάλο ντελάλι!
Και στο περίπτερο θα το λέω! Να το ξέρεις! Απαραίτητο μάθημα για όλους τους μαθητές.
Μόνο που, το πρώτο ποστ με τις οδηγίες, πρέπει να το βάλλεις στην άκρη, για να φαίνεται. Αν δεν ξέρεις πώς, πέσμου.
Καλή συνέχεια!
Καλό ξεκίνημα, θαυμάσια ιδέα!
Mε γεια το νέο blog!
Δηλώνω παρούσα κι εγώ. Δικαιούμαι!
Έχω γιο Γ' Λυκείου, πρέπει να ενημερώνομαι.
Συγχαρητήρια για την όλη προσπάθεια με τη δημιουργία μαθητικών blogs.
Καλή δύναμη και ... καλή χρονιά
Καλή μου Κατερίνα,
Δεν προλάβαμε να σκάσουμε μύτη και μας ξετρύπωσες! Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και τον ενθουσιασμό,
φοβάμαι, όμως, πως θα σ'απογοητεύσω. Τούτο το ιστολόγιο συμπληρώνει θέματα που αναλύονται στην τάξη, στέκεται πάνω σε συγκεκριμένα κείμενα ( σ'αυτά που εξετάζονται οι μαθητές της Γ΄Λυκείου στις πανελλαδικές), είναι εδώ κυρίως για να προσφέρει επιπλέον υλικό και, ει δυνατόν, να λύσει απορίες των μαθητών.
Δεν είναι στις προθέσεις μου να γίνει γενικότερα ελκυστικό. Θα χάσει έτσι τον προσανατολισμό του, το στόχο του.
Τώρα, αν παρόλα αυτά πιστεύεις πως δε θα... νυστάζεις αφόρητα διαβάζοντάς το...ευπρόσδεκτη - εννοείται!
Όσο για τη μετάθεση του πρώτου ποστ στην άκρη, έχεις δίκιο. Θα προσπαθήσω μήπως και το καταφέρω ( χλωμό...) κι αν όχι, δε θα διστάσω να σε ενοχλήσω. Πιστόν φίλον εν κινδύνοις γιγνώσκεις!
Σ'ευχαριστώ για όλα.
gyristroula2,
Ευχαριστώ! Καλή είναι η ιδέα, ακόμα καλύτερα, όμως, να λειτουργήσει, ώστε να προσφέρει ουσία. Θα δούμε..
Καλή δύναμη και για σένα.
Φωτεινή!
Μη μου πεις πως ο γιος σου πάει και θεωρητική κατεύθυνση! ( Βρε, δεν πιστεύω να διαβάζεις κι εσύ μαζί του! )
Φιλιά.
γιάννης,
ευχαριστώ πολύ!
Για να δούμε, θα μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε μ'αυτό τον τρόπο κάποιες δυνατότητες που μας προσφέρονται; Γιατί πίσω απ'αυτές χρειάζεται να υπάρχει δίψα, θέληση, όρεξη.
Καλή χρονιά και σε σένα και καλή συνέχεια στη δική σου ωραία προσπάθεια
Σωστά τα λες Διονύση μου! Μάλλον οι μαθητές σε συμβουλεύονται, αλλά δεν σηκώνουν χεράκια. (Δηλ.δεν σχολιάζουν)
Εσύ πάντως συνέχισε κανονικά κι εμείς θα παρακολουθούμε, χωρίς να ενοχλούμε.
Καλή συνέχεια και δύναμη!
Εγώ πάντως, ότι αφορά λογοτεχνία, δεν την βαριέμαι.
Χαιρετε!!!
Παίρνω το θάρρος να σας αφήσω ενα μικρο σχόλιο για να σας εκφράσω τον θαυμασμό μου για την αξιέπαινη αυτή δουλειά και παράλληλα τη συγκίνηση που ένιωσα κάνοντας μια σύντομη περιήγηση στη σελίδα σας..
Είμαι μαθήτρια της Γ Λυκείου και στον πυρετό των εξετάσεων ανέτρεξα στο ιντερνετ για περισσότερο υλικό..ποτέ δεν περίμενα οτι θα έβρισκα ενα τλετοιο θησαυρό..όντας παιδι φιλολόγων και με όνειρο ζωής να διδάξω κι εγώ μια μέρα μια τάξη ομολογώ οτι με συγκινήσατε..σας αξίζουν συγχαρητήρια για τον κόπο αυτό..Σήμερα μου δείξατε οτι αξίζει να δουλέψω σκληρά για να πραγματοποιήσω το όνειρό μου..
Με εκτίμηση,
Κάκου Αθηνά
Λύκειο Αργους Ορεστικού Καστοριάς
Δημοσίευση σχολίου