tag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post2147517172838789097..comments2023-10-15T15:00:31.273+03:00Comments on Λογοτεχνία κατεύθυνσης: Συμπληρωματικά στοιχεία για τη θρησκευτικότητα του Δ. Σολωμού.Διονύσης Μάνεσηςhttp://www.blogger.com/profile/12336804337994151937noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-59345469419237760622010-10-08T02:06:49.271+03:002010-10-08T02:06:49.271+03:00φτου φτου καλε....!:)
χεχε πως? αφησα.. (μαλλον με...φτου φτου καλε....!:)<br />χεχε πως? αφησα.. (μαλλον με αφησε -.-)Ἅ λ ςhttps://www.blogger.com/profile/11161928813035268215noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-31938248418541224752010-10-07T10:08:53.895+03:002010-10-07T10:08:53.895+03:00Λίτσα,
" Ο θεός του Σολωμού, κατά τον Βελουδ...Λίτσα, <br />" Ο θεός του Σολωμού, κατά τον Βελουδή, δεν μπορούσε να είναι ο «προσωπικός» θεός των ελληνορθόδοξων παπάδων αλλά ο «θεός των φιλοσόφων» δεν ήταν ένας εξωκόσμιος δημιουργός του Κόσμου, αλλά, όπως στο μεγάλο δάσκαλό του το Hegel, το απόλυτο πνεύμα, ένας ενδοκόσμιος Θεός, που ενοικεί στη Φύση. Θεός και Φύση είναι, κατά το Σολωμό, ταυτόσημα."<br /><br />Χαίρομαι πολύ που - μέσω Βελουδή -το επισημαίνεις. Αναφερόμαστε στη θρησκευτικότητα του Σολωμού, αλλά βέβαια χρειάζεται να καταλάβουμε την ιδιοτυπία αυτής της θρησκευτικότητας και την επιρροή που ασκείται σ' αυτή από το φιλοσοφικό σύμπαν των γερμανών, κυρίως, στοχαστών που μελετούσε ο Σολωμός. <br />Πάντως, η ανάγνωση/ανάλυση του Κρητικού βοηθάει πολύ σ' αυτό, καθώς, όπως παρατηρούν και τα ίδια τα παιδιά, ο τρόπος που δείχνει να αντιλαμβάνεται τη σχέση ανθρώπινου-θείου, π.χ, ή τη φύση, είναι ιδιαίτερος. <br /><br />Ευχαριστούμε πολύ πολύ.Διονύσης Μάνεσηςhttps://www.blogger.com/profile/12336804337994151937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-20383721864423213772010-10-07T10:02:03.947+03:002010-10-07T10:02:03.947+03:00Αλς,
Δεν άφησες και τίποτα, σε όλα έχεις περάεει!...Αλς, <br />Δεν άφησες και τίποτα, σε όλα έχεις περάεει! Συγχαρητήρια.:-)Διονύσης Μάνεσηςhttps://www.blogger.com/profile/12336804337994151937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-48112890997824186162010-10-07T10:01:14.123+03:002010-10-07T10:01:14.123+03:00Μαργαρίτα Ι. και Νίκο,
Τα σχόλιά σας, για κάποιο ...Μαργαρίτα Ι. και Νίκο,<br /><br />Τα σχόλιά σας, για κάποιο τεχνικό λόγο, "έπεσαν", εξαφανίστηκαν. Πρόλαβα, όμως και τα διάβασα και μπορώ να σας απαντήσω.<br />Δίκιο έχετε και οι δύο. Στα σημεία που αναφέρεις, Μαργαρίτα, είναι εμφανής η θρησκευτικότητα του ποιητή. Επίσης, Νίκο, μπορεί να έχεις δίκιο με το "όποιον στίχο και να σηκώσεις, (...) ", αλλά χρειάζεται να ασκηθούμε και λίγο στην ανίχνευση συγκεκριμένων αναφορών. <br /><br />Για τα αποσπάσματα, λοιπόν, 4 και 5, το ίδιο το σχολικό βιβλίο, στις υποσημειώσεις, μάς επισημαίνει τους στίχους: 6, 8, 25-26, 27 ( του αποσπ. 4) και 49 (του αποσπ.5)<br />Ευδιάκριτες αναφορές μπορούμε να επισημάνουμε και τους στίχους 3, 14, του αποσπ.4.<br />Τώρα, για να ικανοποιηθεί και ο Νίκος, μπορούμε να θεωρήσουμε και όλο το επεισόδιο του ηχού προϊόν φιλοσοφικών και θρησκευτικών πεποιθήσεων του Σολωμού: Ο τρόπος που διαπλέκονται η Φύση και το Θείο, η απόδοση βούλησης αλλά και ψυχής στη φύση ( χριστιανικός ανιμισμός), το παρδείσιο τοπίο μέσα στο οποίο σκηνοθετεί το "θέμα του Αδάμ", όπως ο ίδιος χαρακτήριζε τη σκηνή αυτή. <br />Αυτά τα λίγα, για την ώρα.Διονύσης Μάνεσηςhttps://www.blogger.com/profile/12336804337994151937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-59395979349499461662010-10-06T18:17:50.642+03:002010-10-06T18:17:50.642+03:00Επίμαχο το ζήτημα της θρησκευτικότητας του Σολωμού...Επίμαχο το ζήτημα της θρησκευτικότητας του Σολωμού. <br /><br />Ο Γ. Βελουδής στο βιβλίο του <a href="http://www.biblionet.gr/main.asp?page=showbook&bookid=87537" rel="nofollow">Ο Σολωμός των Ελλήνων</a>, επιχειρώντας να «εξακριβώσει» τη θρησκευτική πραγματικότητα του ποιητή υποστηρίζει ότι η θρησκευτικότητά του διαμορφώθηκε, λόγω και της κοινωνικής του θέσης, από την παιδεία, την κουλτούρα και την κοσμοθεωρία του. <br />Πρώτος, μοναδικός και αναμφισβήτητος δάσκαλος του ως την ηλικία των δέκα ετών ήταν ο καθολικός αβάς Santo Rossi, ενώ καθολική ήταν και η εκκλησιαστική και θρησκευτική κουλτούρα του κατά την κρισιμότερη για την πνευματική του διαμόρφωση δεκαετία που σπούδασε στα σχολεία και τα Πανεπιστήμια της Ιταλίας. Η ευσέβεια λοιπόν του Σολωμού εκδηλώθηκε και καλλιεργήθηκε σ` ένα απόλυτα καθολικό περιβάλλον και με καθολικά θρησκευτικά και πολιτισμικά πρότυπα. <br />Ο θεός του Σολωμού, κατά τον Βελουδή, δεν μπορούσε να είναι ο «προσωπικός» θεός των ελληνορθόδοξων παπάδων αλλά ο «θεός των φιλοσόφων» δεν ήταν ένας εξωκόσμιος δημιουργός του Κόσμου, αλλά, όπως στο μεγάλο δάσκαλό του το Hegel, το απόλυτο πνεύμα, ένας ενδοκόσμιος Θεός, που ενοικεί στη Φύση. Θεός και Φύση είναι, κατά το Σολωμό, ταυτόσημα.<br /><br />Και οι στίχοι του Κρητικού:<br />Όμως αυτοί είναι θεοί, και κατοικούν απ’ όπου<br />βλέπουνε μες την άβυσσο και στην καρδιά τ’ ανθρώπου <br /><br />υπαινίσσονται μια πολυθεϊστική-πανθεϊστική αντίληψη περί του «Θείου».<br /><br />Μπορεί και να το έχεις διαβάσει το βιβλίο Διονύση, είναι πολύ ενδιαφέρον.Ε. Στάμουhttps://www.blogger.com/profile/17214424919614871937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-20609623834435074152010-10-06T01:52:49.675+03:002010-10-06T01:52:49.675+03:00"αν δεν υπαρχει Θεος, τι υπαρχει?"
Πςςς..."αν δεν υπαρχει Θεος, τι υπαρχει?"<br /><br />Πςςςς.. μεγαλος ο Σολωμος!!<br /><br />(Κυριε κυριεεε, να πω κατι ασχετο??? Περασαααααα λογοτεχνια με 5 βεβαια - δε θελω σχολια ήταν δυσκολ- και λατινικα με 6 παρακαλω :))))))) περιμενω μια λογοτεχνια ακομη )Ἅ λ ςhttps://www.blogger.com/profile/11161928813035268215noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7731951930802974091.post-15622342036750369472010-10-05T20:44:02.681+03:002010-10-05T20:44:02.681+03:00Νομιζω ότι σε όλο το κείμενο είναι έντονη η θρησκε...Νομιζω ότι σε όλο το κείμενο είναι έντονη η θρησκευτικότητα του Σολωμού.Τώρα πιο συγκεκριμένα θα μπορούσαμε να σταθούμε στην ίδια την περιγραφή της φεγγαροντυμένης διότι τόσο το μότιβο της σιγής όσο και άλλα θεϊκά χαρακτηριστικά όπως για παράδειγμα η δυνατότητα της να γνωρίζει την σκέψη του Κρητικού.Εδώ νομίζω ότι εντοπίζεται κυρίως η θρησκευτικότητα με εξαίρεση το απόσπασμα 2.Κατά τα άλλα όπως είπα και προηγουμένως η θρησκευτικότητα υπάρχει παντού,και αν δεν υπάρχει φανερά ή πιο κρυφά,είναι στοιχείο το οποίο λόγω της Σολωμικής θεώρησης των πραγμάτων και της φύσης δεν μπορεί να λείπει από τον κάθε στοίχο.Νίκοςnoreply@blogger.com