Τρίτη, 19 Μαΐου 2009

Πιάνουμε λιμάνι!



"Μόλις είν' έτσι δυνατός ο Έρωτας κι ο Χάρος"

"Το ξέρω πως καθένας μονάχος πορεύεται στον έρωτα,
μονάχος στη δόξα και στο θάνατο.
Το ξέρω. Το δοκίμασα. Δεν ωφελεί.
Άφησέ με νάρθω μαζί σου."

"…ελπίζοντας ακόμη να σε σπλαχνιστούν
οι φαύλοι - που ψιθύριζαν το Πολυκαισαρίη
"

" Εις σε προστρέχω, Τέχνη της Ποιήσεως…"

"…ποιος τελευταίος θα γελάσει;"


" πρέπει
έστω και με σπασμένα φτερά
να πετάω."

"…πληθυντικός αριθμός
οι ανυπεράσπιστοι έρωτες"

"…Ακουστό ανά τον κόσμο το Επτοήθη."

"Άλλην αδελφήν δεν είχομεν παρά μόνο την Αννιώ"


"Ω! ας ήμην ακόμη βοσκός εις τα όρη!..."

"Εσύ όμως θα φύγεις, μα πίσω δε θα γυρίσεις."



Ήταν ωραίο το ταξίδι μας στα λογοτεχνικά κείμενα φέτος. Σκέφτομαι πως μας χάρισε στιγμές απόλαυσης μέσα σε μια πιεστική χρονιά. Μ' αυτή την αίσθηση της απόλαυσης και της γαλήνης εύχομαι να πάτε αύριο στις εξετάσεις. Κι ακόμα μακρύτερα: Να μπορεί να σας συνοδεύει αυτή η αίσθηση σ' όλο το ταξίδι της ζωής σας.

Σάββατο, 16 Μαΐου 2009

Για την πέμπτη ερώτηση


Έστω και "στο παραπέντε", προλαβαίνουμε να βάλουμε κάποιες οδηγίες και για την πέμπτη και τελευταία ερώτηση των πανελλαδικών. Λοιπόν,


5η ερώτηση

Βαθμολογείται με 20 μονάδες. Σύμφωνα με το Π.Δ 246/98, άρθρο 18, η ερώτηση αυτή αναφέρεται σε
* σχολιασμό συναφούς με το διδαγμένο αδίδακτου λογοτεχνικού κειμένου
* σύγκριση του αδίδακτου με το διδαγμένο


Τι ζητήθηκε κάθε χρονιά:

2000: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου)
2001: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2002: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2003: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2004: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2005: Σχολιασμός του αδίδακτου ποιήματος ως προς το περιεχόμενό του.
2006: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων (διδαγμένου-αδίδακτου).
2007: Σύγκριση περιεχομένου των δύο αποσπασμάτων ( διδαγμένου - αδίδακτου).
2008: Ζητούνται οι αναφορές του αδίδακτου στο διδαγμένο.


Θετικά αξιολογούνται:

* η ικανότητα δημιουργίας κειμένου του μαθητή, κειμένου που προκύπτει από τη σύγκριση και τις κρίσεις του σχετικά με τα δύο κείμενα.
* η απάντηση που τεκμηριωμένα θεμελιώνει τη σχέση των δύο κειμένων με στοιχεία που προκύπτουν απ' αυτά.
Αρνητικά
* η αναδιατύπωση ή η περίληψη του περιεχομένου του αδίδακτου,
* η επιφανειακή αντιπαραβολή των κειμένων.


Παρατηρήσεις - συμβουλές
* Είναι απαραίτητες πάνω από μία αναγνώσεις του αδίδακτου κειμένου.
* Φροντίστε πολύ τη γλώσσα και τη δομή του κειμένου της απάντησής σας. Καλό θα είναι η πρώτη ή/και η τελευταία παράγραφος να εκφράζουν μια γενική κρίση και οι ενδιάμεσες να υποστηρίζουν αυτή τη γενική κρίση. Εντοπίστε, δηλαδή, τη σχέση των δύο κειμένων, ορίστε την, και μετά παραθέστε τα επιμέρους χωρία που υποστηρίζουν τη σχέση αυτή.
* Τα συγκρινόμενα στοιχεία καλό είναι να αντιπαρατίθενται και όχι να τίθενται σε παράλληλη διάταξη.
* Απαραίτητη η υποστηρικτική παράθεση αποσπασμάτων κι απ' τα δύο κείμενα.
* Προσέξτε τη διατύπωση της ερώτησης: Αντιπαραβολή και σύγκριση = και ομοιότητες και διαφορές και διαβαθμίσεις.
* Η καλή γνώση του διδαγμένου κειμένου εννοείται πως αποτελεί πρόσφορη βάση σύγκρισης, διευκολύνει την αντιπαραβολή.

Δευτέρα, 4 Μαΐου 2009

Για την 4η ερώτηση


Προχωράμε σήμερα στην 4η ερώτηση, αφού θυμίσουμε πάλι τα κείμενα - θέματα όλων των προηγούμενων ετών:

2000: Γ. Ρίτσος, Η Σονάτα του σεληνόφωτος ( στ. 1-43 – 215-+επίλογος)
2001: Γ. Ιωάννου, Το Γάλα.
2002: Σ. Δούκας, Ιστορία ενός αιχμαλώτου.
2003: Γ. Βιζυηνός, Το αμάρτημα της μητρός μου.
2004: Ο. Ελύτης, Μικρή Πράσινη θάλασσα.
2005: Κ. Καβάφης, Ο Δαρείος.
2006: Α. Παπαδιαμάντης, Όνειρο στο κύμα.
2007: Γ. Ρίτσος, Η Σονάτα του Σεληνόφωτος( στ. 44 - 100 )
2008: Κ. Καβάφης, Καισαρίων.




4η ερώτηση

Βαθμολογείται με 25 μονάδες. Σύμφωνα με το Π.Δ 246/98, άρθρο 18, η ερώτηση αυτή αναφέρεται σε σχολιασμό ή σύντομη ανάπτυξη (μεγέθους 1-2 παραγράφων) πάνω σε επιλεγμένα χωρία του κειμένου.

Τι ζητήθηκε κάθε χρονιά:
2000
: Σχολιασμός στάσης προσώπου.
2001: Σχολιασμός χωρίου.
2002: Σχολιασμός περιεχομένου χωρίου.
2003: Σχολιασμός στάσης προσώπου.
2004: Σχολιασμός περιεχομένου χωρίου.
2005: Σχολιασμός περιεχομένου χωρίου.
2006: Σχολιασμός χωρίου.
2007: Σχολιασμός χωρίου.
2008: Σχολιασμός χωρίου.

Θετικά στοιχεία για την απάντηση θεωρούνται: η ικανότητα πρόσληψης και ερμηνείας, η αποδεικτική ικανότητα, η σαφήνεια, η πληρότητα.
Αρνητικά: η εκζήτηση, η φλυαρία, οι αοριστολογίες, οι ωραιολογίες, η περιφερειακή ανάπτυξη σε βάρος του ζητουμένου, τα άσχετα στοιχεία.
Ας θυμόσαστε ότι ο σχολιασμός εστιάζει στο επίπεδο του περιεχομένου.


Συμβουλές

* Δομήστε όσο καλύτερα μπορείτε την απάντησή σας. Φροντίστε για τη ροή και τη λογική αλληλουχία της.

* Θυμηθείτε πως το επιλεγμένο χωρίο αποτελεί μέρος του συνολικού έργου και εντάσσεται στη γενικότερη στοχοθεσία του, την οποία γνωρίζετε (και) από τα εισαγωγικά σημειώματα.

* Την τεκμηρίωσή σας μπορείτε να την υποστηρίζετε και με τα στοιχεία του γραμματολογικού υλικού που γνωρίζετε.

* Εντοπίστε, αν είναι δυνατό, το θεματικό κέντρο και μεταφέρετέ το στο κέντρο της ανάλυσής σας.

* Κάνετε αναφορά στα εκφραστικά και αφηγηματικά μέσα μόνο υποστηρικτικά, επικουρικά. Δεν είναι απαραίτητη.

* Στην ανάλυση/ερμηνεία συμπεριφορών/χαρακτήρων των προσώπων συνεκτιμήστε τα σταθερά τους χαρακτηριστικά με ό,τι παρουσιάζουν τη δεδομένη στιγμή.

* Κάνοντας αναφορά στους στόχους του χωρίου ελέγξτε τους τόσο στο επίπεδο του έργου, της πλοκής, όσο και στο επίπεδο της ανάγνωσης.
Αν υπάρχουν απορίες, παρατηρήσεις, εδώ είμαστε!